Nastały czasy, w których reklamy otaczają nas praktycznie z każdej strony. Powoli przestajemy je zauważać i już niewiele brakuje do tego, abyśmy całkowicie się na nie uodpornili. Wiadomo też, że jeśli chodzi o podejmowanie decyzji zakupowych, najlepiej sprawdzają się rekomendacje i opinie zaufanych osób. Niekoniecznie znajomych, opinie autorytetów w danej dziedzinie są przez nas cenione nawet bardziej! Ale chwila, jak można zrobić użytek z tych informacji? Jak to może pomóc w podniesieniu sprzedaży? Odpowiedzią jest influence marketing, czyli forma pozyskiwania klientów, która obecnie rośnie najszybciej.

Kim jest influencer?

Influencer to osoba znana, autorytet w jakiejś dziedzinie, który zgromadził już wokół siebie zaangażowaną społeczność. Może to być ktoś, kto prowadzi tematycznego bloga i zajmuje się recenzowaniem produktów, autor tematycznych artykułów, czy specjalista w jakiejś dziedzinie. Najlepiej, aby był to ktoś, kto specjalizuje się w danym, wybranym przez nas obszarze, a nie jedynie osoba znana, ale dobrana zupełnie na zasadzie przypadku. Największą zaletą influencera jest właśnie autentyczność i naturalne reakcje ze swoimi odbiorcami.

Dlaczego warto korzystać z pomocy influencera do promowania produktu lub marki?

Tematyczne blogi i vlogi są obecnie bardzo ważnym źródłem informacji dla konsumentów. Generują zainteresowanie produktem, a wiadomości w nich zawarte wpływają na to, co myślimy na jego temat.

Chodzi też o wiarygodność – influencer to w gruncie rzeczy po prostu taki sam konsument, jak inni. Dokładnie taki, jak osoby, które skupia wokół siebie.  Społeczność zgromadzona wokół niego ufa mu i liczy się z jego zdaniem. Wierzy w jego komunikaty bardziej, niż w zapewnienia ze strony producenta. Ludzie go lubią i utożsamiają się z nim, a przez to on może wpływać na ich decyzje zakupowe. Można powiedzieć, że jest trochę jak znajomy, który ma w danej dziedzinie znacznie większe pojęcie od nas.

Influencer to ktoś, kto zgromadził wokół siebie odbiorców. I to zaangażowanych! Rozpoczynając współpracę z tak wpływową osobą można nie tylko powiększyć zasięgi i polepszyć znajomość marki wśród konsumentów, ale także poprawić swoją wiarygodność i sprawić, że internauci nabiorą do niej zaufania.

Kampanie z influencerami

Właściwie obecnie trudno jest znaleźć liczące się przedsiębiorstwo, które nie korzystało jeszcze z tej formy marketingu.

Przykładem akcji marketingowej z polskiego rynku może być chociażby Coca-Cola współpracująca ze znanymi youtuberami, których to wizerunki pojawiły się na puszkach. Młodzi ludzie w tych czasach znacznie bardziej fascynują się tym, co dzieje się w sieci, więc wybór gwiazd Internetu do promowania napoju to sensowny krok przedsiębiorstwa.

Inny przykład to Amica, która promując swój nowy blender, zdecydowała się zaprosić do współpracy blogerów. A chodziło o ciekawe przepisy na zdrowe koktajle, którymi potem wymieniała się zaangażowana społeczność użytkowników. Na blogach pojawiło się kilkadziesiąt publikacji, marka zyskała nowych zwolenników i z sukcesem wypromowała swój produkt.

Czy coś może pójść nie tak?

Oczywiście, zawsze jest ryzyko niepowodzenia i historia zna niejeden przypadek nieudanej kampanii z udziałem influencerów. Bardzo ważne jest to, aby osoba z którą chcesz nawiązać współpracę najzwyczajniej się do tego nadawała. Autentyczność jest w tym przypadku kluczową sprawą! Jeśli cała akcja nie będzie wyglądać naturalnie, użytkownicy najpewniej to zauważą. Na tym możesz nie tylko nic nie zyskać, ale także stracić zaufanie konsumentów.

Influencer musi pasować tematycznie do marki, którą chcesz wypromować. Nie wystarczy, że będzie to osoba znana. Musisz też dowiedzieć się jakiego typu społeczność skupia dana osoba i czy właśnie do takiej grupy ludzi chcesz dotrzeć oraz znaleźć wśród niej potencjalnych nowych klientów.

Pamiętaj, że możesz znacznie powiększyć grupę swoich odbiorców, a tym samym poprawić rozpoznawalność marki i wizerunek! A potem tylko czekać na zwiększenie sprzedaży!

Jeśli artykuł Ci się spodobał, to komentuj i udostępniaj znajomym!