Czym jest język korzyści i jak za jego pomocą oczarować swoich odbiorców?

Język korzyści, czyli komunikacja to podstawa

Jeśli jesteś szczęśliwcem posiadającym własną firmę lub myślącym o jej założeniu, ten wpis jest dla Ciebie. Jak już wiemy, samo stworzenie gotowego produktu, a następnie znalezienie potencjalnych klientów, to dopiero początek długiej drogi, jaka rozpościera się przed przedsiębiorcą. Podstawę na tej drodze stanowi komunikacja. Ogromna ilość istniejących na rynku ofert wymusza na właścicielach firm szczególną dbałość o jakość przekazu. I właśnie tutaj z pomocą przychodzi umiejętność pisania w sposób, który zwie się język korzyści.

Z pewnością chcielibyśmy zaprezentować efekty naszej działalności z jak najlepszej strony. Moglibyśmy powiedzieć wiele o wkładzie pracy, jaki włożyliśmy, o naszych kompetencjach i kreatywności, jaką musieliśmy wykorzystać do stworzenia naszego produktu. Co jednak naprawdę interesuje beneficjentów naszej działalności? Podstawowa zasada brzmi: aby dotrzeć do klienta, myślami musimy być już przy nim. Pomóc nam w tym może tak zwany język korzyści.

Kilka ważnych pytań

Jak wiemy, popyt stanowi podstawę działania rynku. Musimy sobie zatem odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: czego potrzebuje nasz potencjalny odbiorca? Dopiero spoglądając na nasz produkt z punktu widzenia oczekiwań klienta jesteśmy w stanie zaprezentować interesującą dla niego ofertę. Nie możemy stracić z oczu sensu naszego działania, jakim jest rozwiązanie określonego problemu. To właśnie ten problem leży u podstaw naszej rynkowej niszy.

Na każdym kroku warto sobie zadawać pytania: „po co?” i „dlaczego?” Powtarzajmy te pytania przy formułowaniu każdego zdania. Jeśli chcemy zaprezentować daną cechę naszego produktu, zastanówmy się z jakiego powodu ta cecha może być istotna dla naszego klienta. Starajmy się nie tylko prezentować określone zalety, ale także bardzo osobiste korzyści, jakie z nich wynikają. Tego rodzaju przekaz określamy jako język korzyści.

Wyobraźmy sobie, że jesteś producentem mebli i chcesz zaprezentować kształt nowego fotela, jaki Twoja forma właśnie wypuściła na rynek. Dlaczego ma właśnie taki kształt? Załóżmy, że jest wygodny. Po co ma być wygodny? Po to, żeby można było komfortowo w nim wypocząć. Z jakiego powodu komfortowy odpoczynek jest tak ważny? Jest potrzebny, aby zregenerować siły po ciężkim dniu w pracy. Na im więcej tego rodzaju pytań udzielisz sobie (i klientowi) odpowiedzi, tym łatwiej będzie Ci nawiązać nić porozumienia z adresatem. To dzięki zrozumieniu potrzeb i pragnień adresata język korzyści jest tak atrakcyjny dla odbiorcy.

Bardzo istotne jest używanie języka korzyści już w nagłówkach tekstu, żeby klient wiedział, czego może się spodziewać po akapicie i zechciał się w niego wgłębić. O sposobach na stworzenie idealnego nagłówka pisaliśmy tutaj.

Język korzyści – obustronny zysk

Przedstawiając naszą działalność skupmy się raczej na problemach klienta niż na autoprezentacji. W tym celu musimy oczywiście dobrze poznać naszego odbiorcę, ale to zadanie powinniśmy mieć już przynajmniej częściowo za sobą. Już na etapie przygotowywania określonego produktu czy usługi powinniśmy wiedzieć, do jakiej grupy kierujemy naszą ofertę.

Pomocna może okazać się analiza sytuacji, w których sami jesteśmy klientami. Na co dzień mamy do czynienia z ogromną ilością towarów i usług, a niekiedy sami aktywnie ich poszukujemy. Na co wówczas zwracamy uwagę? Co okazuje się dla nas najważniejsze?

Każdy przedsiębiorca doskonale zna branżę, którą się zajmuje. W codziennym natłoku technicznych zagadnień i biznesowych problemów łatwo zagubić istotę własnej działalności, jaką jest zaspokojenie określonej ludzkiej potrzeby. Jest to coś, o czym nie można zapomnieć przygotowując ofertę. Dlatego przede wszystkim powinna być ona przystępna i zrozumiała.

Warto także, by była atrakcyjna i wiarygodna. Szansę na to zwiększa posługiwanie się językiem korzyści. Odpowiednio przemyślany przekaz sprawia, że odbiorca nie tylko odkrywa w produkcie szansę na rozwiązanie swojego problemu, ale także nabiera zaufania do marki. Nie trzeba zapewniać, że dobra, długotrwała relacja z klientem to coś, co dla każdego właściciela firmy stanowi nieocenioną wartość.

Tworzysz oferty sprzedażowe albo znasz kogoś, kto to robi? Podziel się tym artykułem w mediach społecznościowych, jeśli uważasz, że był wartościowy! No i zapraszamy do komentowania!