Czy Twoja marka posiada wrogów? Jeśli tak, to dobrze! Z tego artykułu dowiesz się, kim albo czym są wrogowie marki oraz jak można ich wykorzystać w zdobyciu klienta

Wróg marki czy sprzymierzeniec?

Już pewnie nie raz słyszałeś powiedzenie „przyjaciół trzymaj blisko, a wrogów jeszcze bliżej”. Nie bez powodu wielcy biznesmeni powtarzają te słowa jak mantrę. A jak Twoi wrogowie marki mogą przydać się przy tworzeniu strategii Twojej marki?

A teraz wstrzymaj przegląd listy konkurencji, którą już zacząłeś w myślach liczyć. Bo jak się okazuje, wróg nie jedno ma oblicze.

Jak nie konkurencja, to właściwie kto?

Aby lepiej to zwizualizować przedstawimy pewną reklamę, którą Polacy pokochali.

Do kuchni wkracza młody chłopak, staje przed otwartą lodówką. Z lekkim grymasem na twarzy pochyla się i szybkim spojrzeniem omiata każdą półkę uginająca się od zielonego jedzenia. Nagle czuje na sobie czyjś wzrok. Z drugiego końca kuchni dochodzą dziwne dźwięki.  Wróg niebezpiecznie się zbliża, a on czuje coraz większe zagrożenie. W oczach widać panikę i przerażenie. Łamiącym głosem woła o pomoc, jednak słychać tylko echo. Krzyczy głośniej, gdy czuje na sobie oddech wroga. ZA SAŁATĄ! Te dwa słowa go ratują. Sięga szybko jedną ręką do lodówki, odgarnia sałatę i dostrzega Danio, a pędzący Mały Głód zatrzymuje się na drzwiach lodówki.

To jest właśnie wróg marki. Nie konkurencja, nie sklep naprzeciwko, nie firma mieszcząca się piętro wyżej w tym samym biurowcu. Ale właśnie zjawisko i problem, które pojawiają się w życiu Twojego klienta. W przypadku Danio wrogiem jest głód. Bo to należy podkreślić – wróg Twojej marki to wróg Twojego klienta.

Wyjdź naprzeciw klientowi

Mając świadomość, kim są Twoi wrogowie marki, możesz wyjść naprzeciw problemom klienta. Wykorzystaj niewiedzę, strach i brak doświadczenia.  Przybliż klientom kwestie, które budzą w nich obawy. Stwórz listę dylematów, niepewności i trudności. Zastanów się, jakie inne opcje wybierają klienci Twojej marki i dlaczego to robią. Pokaż, co jest rozwiązaniem ich problemów.

Okaże się, że wystarczy odpowiednio dopasowany komunikat, który zmieni myślenie odbiorców i sprawi, że Twoja marka stanie się atrakcyjna, godna zaufania i wiarygodna. Tworząc strategię marki przygotujesz się na przeciwności i przeszkody, które z całą pewnością pojawią się na tej drodze.

Właśnie dlatego Danio stworzyło Małego Głoda. Aby pokazać klientom, co robić kiedy pojawia się uczucie głodu. Wykreował się z tego prosty przekaz, który odbiorca łatwo przyswaja. Nagle z kilkunastu czy kilkudziesięciu opcji na szybką przekąskę najbardziej racjonalnym wyborem wydaje się Danio.

Im więcej wrogów marki, tym lepiej

Ale jak to im więcej, tym lepiej? Przecież chcesz mieć jak najwięcej zwolenników, a nie wrogów. Tu musisz zdać sobie sprawę z jednej rzeczy – im więcej odkryjesz problemów i kwestii, z którymi nie radzą sobie klienci, tym szybciej zdobędziesz  zwolenników.

Przygotuj się na wiele możliwości, bo wrogowie marki mogą być naprawdę liczni. Po stworzeniu takiej listy nie zamykaj jej na klucz w szufladzie pomiędzy stertą faktur a niepotrzebnych ulotek. Miej świadomość tego, że wrogowie czyhają na każdym kroku i w każdej chwili musisz być gotowy na ich nadejście.

Wykorzystując w swojej komunikacji z klientami wrogów marki, używasz takiego języka, który do nich przemawia – języka korzyści. Jeśli chcesz więcej o nim poczytać, poświęciliśmy tej technice cały artykuł:

Język korzyści – dlaczego jest dla nas… korzystny?

Wrogowie marki – jak ich wykorzystać?

Lista wrogów napisana, więc teraz można się rozluźnić i skupić na prowadzeniu biznesu. No nie do końca. Bo co ważniejsze, teraz musisz stworzyć przekaz, opierając się na obawach Twoich klientów. Jak do nich dotrzeć pokazując, że produkt bądź usługa Twojej firmy jest idealnym rozwiązaniem na pokonanie wroga? Skup się na tym, jakie klient otrzyma korzyści. Pokaż mu, że wygracie tę walkę razem. Przygotuj go na wszelkie trudne działania i decyzje. Przedstaw, co czeka po zakończeniu zaciętej walki. Zapewnij, że poprowadzisz go przez drogę do sukcesu.  Gdy wróg jest jasno zdefiniowany łatwiej jest zaprezentować produkt bądź usługę jako jedyne właściwe rozwiązanie dla problemów klientów.

Wrogowie marki to jeden z elementów, który każda firma powinna przerobić najlepiej jeszcze przed rozpoczęciem swojej działalności. Jest w takim razie jednym z rozdziałów, które powinny znaleźć się w strategii marketingowej. Nie wiesz, czym jest albo chciałbyś wiedzieć więcej? Zajrzyj do tego artykułu:

Strategia marketingowa – czy marka powinna ją mieć i dlaczego tak?

Jeśli posiadasz swoją firmę lub myślisz o jej założeniu, zdecydowanie powinieneś!

Swoich wrogów masz już opanowanych i znalazłeś na nich sposób? Podziel się koniecznie wrażeniami – jakich wrogów ma Twoja marka? Napisz komentarz pod artykułem!

A może Twój znajomy myśli nad założeniem biznesu? Pokaż mu na co musi się przygotować!

 

Marta Szymańska