2019 rok obfitował w wiele ciekawych kampanii marketingowych i PR-owych. Kilka trendów utrzymało swoją silną pozycję, ale pojawiło się coś nowego... Przeczytaj i zobacz, co warto wdrażać w 2020!

Rok 2019 już za nami, podsumowano to, co podsumowania wymagało. Co się wydarzyło w trakcie jego trwania? Jakie kampanie reklamowe oraz PR-owe zostały wybrane jako najskuteczniejsze i najbardziej kreatywne? Dowiesz się o tym, czytając artykuł! Bo dobre, innowacyjne akcje w 2019 roku mogą stać się pełnoprawnymi trendami w roku 2020, tak więc warto wiedzieć, w którym kierunku idzie świat promocji i płynąć z nurtem zmian, żeby nie zostać w tyle.

Kampanie reklamowe i PR-owe nagrodzone przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej

Zobacz artykuł: Kampanie reklamowe 2020 + trendy na 2021 rok

Rozdanie polskich nagród Effie należało tym razem do grupy Żywiec. Otrzymała nagrodę na najskuteczniejszą kampanię reklamową w ujęciu długookresowym (“Chce się Ż”), do tego sukces Męskiego Grania i statuetka Grand Prix dla najskuteczniejszej marketingowo firmy ostatnich 20 lat.

Druga ze statuetek przypadła za akcję fundacji Rak’n’Roll, która wraz z browarem Inne Beczki stworzyła pierwsze w Polsce bezalkoholowe piwo kraftowe, z którego dochód przeznaczono na walkę z nowotworami. Takie działania i kampanie reklamowe lubimy!

Skuteczność działań PR-owych może potwierdzić marka Tiger. Ich kampania reklamowa mówiąca o pokonywaniu trudności i pozytywnym patrzeniu w przyszłość mimo obecnych komplikacji zasłużyła na nagrodę w dziedzinie napojów bezalkoholowych. Główną grupą docelową Tigera są ludzie młodzi, której morał akcji ewidentnie przypadł do gustu, gdyż dynamika sprzedaży Tigera wzrosła. Zwłaszcza biorąc pod uwagę nieudaną, kontrowersyjną akcję z okazji Powstania Warszawskiego sprzed dwóch lat.

Marketing relacji – czyli PR i CSR się opłacają

Od kilku lat obserwujemy kilka wzrastających na sile trendów. Jednym z nich jest niewątpliwie budowanie relacji. Firmy zarówno starają się budować relacje ze swoimi odbiorcami, ale też zachęcają ich do robienia tego między sobą. Pierwszy z aspektów dzieje się przy udziale mediów społecznościowych. Zarówno Iwona Doktorowicz-Dudek, wiceprezes ds. marketingu Kompanii Piwowarskiej, jak i Marcin Bałanda, PR and communication director Sokołów, w rozmowach z portalem Nowy Marketing, zapytani o kanały komunikacji, jakimi posługiwać się będą w 2020 roku, jednogłośnie ogłaszają jeszcze większe zaangażowanie w Social Mediach.

Zaś jeśli chodzi o drugi aspekt – zachęcanie do zacieśniania więzi między użytkownikami, czyli typowe działania PR-owe, jednej i drugiej firmie przyniosło wymierne efekty. Szeroką popularnością cieszyła się kampania reklamowa piwa Tyskie “Przejdźmy na TY”, rozpoczęta w roku 2018. Kompania Piwowarska zachęcała w niej do łamania barier międzyludzkich, zawierania nowych znajomości i większej otwartości. Towarzyszyły temu takie akcje, jak ustawienie baru z piwem w windzie jednego z osiedli czy zachęcania do oddawania odgradzających plażowiczów parawanów.

W jednym i drugim przypadku mottem było zawieranie znajomości i przechodzenie na “Ty” z nowo poznanymi osobami. I była to jedna z najlepiej ocenianych kampanii reklamowych wśród producentów piwa, a akcja była chętnie omawiana przez media. Poza tym warto wspomnieć o akcji PR-owej piwa “Żubr”, która zadbała o zagrożone w puszczy białowieskiej gatunki poprzez przekazanie miliona złotych fundacji WWF i kampanii reklamowej zmieniającej żubra z butelek na wilka, rysia i sóweczkę.

Z kolei Sokołów postawiło na integrację e-graczy. Firma została partnerem Games Clash Masters w Gdyni, gdzie promowała współzawodnictwo i zdrową rywalizację. I przy okazji swoje przekąski.

Tak więc widać, że PR jest niezwykle istotnym aspektem działalności firm i polem do popisu w celu wyróżnienia się pośród innych. Takie akcje, mimo że nie przynoszą natychmiastowych korzyści, poprawiają wizerunek i zwyczajnie, co pokazują badania, podobają się Polakom, którzy lubią organizujące je firmy coraz bardziej.

Kampanie reklamowe w walce o naturalność i jakość

Kolejny z trendów, który dał o sobie znać w minionym roku, to naturalność i wysoka jakość. W Polsce podnosi się zarówno poziom życia, jak świadomość konsumencka. Coraz więcej z nas wybiera produkty wytwarzane w sposób naturalny, z pełnowartościowych składników, zdrowe dla środowiska i ekologiczne.

Dało się to zauważyć w działaniach obu wymienionych wcześniej firm. Sukcesem dla Sokołowa okazały się Parówki Stówki, które w 100% wykonywane są z mięsa z szynki, bez dodatku konserwantów, fosforanów i glutaminianu sodu. To samo dotyczy Sokolików dla dzieci. Obie zmiany przypadły do gustu konsumentom, a polityka “czystej etykiety”, która zdobywa coraz większe grono zwolenników, łączy się z trendem wzrostu roli produktów lepszej jakości, premium.

O klientach ceniących sobie jakość pomyślała też Grupa Żywiec. Oświadczyła w wywiadzie, że w 2020 roku postawi na produkcję piwnych specjalności, piw czeskich i bezalkoholowych. Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, co piją, robią to z myślą o jakość, a nie o ilość.

Pomyśl o tym, jak maksymalnie możesz ulepszyć swój produkt, zwiększyć jakość, zadbać o tych wymagających. Co możesz dać swoim odbiorcom, jak wyjdziesz naprzeciw ich oczekiwaniom? Segment premium zyskuje fanów, więc żebyś Ty też ich zyskał – dopasuj się do trendu. Możesz uczynić z niezdrowego stylu życia lub produktu niskiej jakości wroga marki. A potem wraz ze swoim produktem spuścić mu solidny łomot.

Wiesz, czym są wrogowie marki? Jeśli nie, to koniecznie zobacz artykuł:

Masz wrogów? Jeśli to wrogowie marki, to dobrze

Wellbeing

Czym właściwie jest to sekretnie brzmiące pojęcie? Jest czymś silnie związanym z poprzednim trendem, czyli podnoszeniem wagi jakości. Wellbeing to polityka, która dosłownie oznacza dobrostan. A polega na dojściu do sytuacji lub stanu, w którym czujemy się komfortowo. Chodzi tu o holistyczne zrozumienie zaspokajania potrzeb każdego człowieka.

Wellbeing zdaje się być obiecującym trendem na 2020 rok w związku pokoleniem Z, coraz silniej zakorzeniającym się na rynku w roli konsumentów. Chodzi w nim o realizację własnego potencjału, radzenie sobie ze stresem czy odczuwanie zadowolenia z życia, budowania poczucia własnej wartości.

Coraz więcej Polaków o siebie dba, spędza czas aktywnie i trend ten raczej będzie się nasilał w 2020 roku. Polacy potrzebują poczucia zadowolenia, produktów lepszych jakościowo, potrzebują wellbeing. Dowiedz się, jak możesz im pomóc w osiągnięciu tego stanu, czego im brakuje i daj im to – a możesz być pewny, że zostaniesz za to działanie nagrodzony. Może ta polityka stanie się częścią Twojej strategii marketingowej na 2020 rok? O strategii oraz o tym, jak się ją buduje, żeby osiągać sukcesy i zwiększać grono zadowolonych klientów, możesz przeczytać tutaj.

A jakie są Twoje przemyślenia na temat ubiegłego roku, czy któreś kampanie reklamowe wyjątkowo przypadły Ci do gustu? Jakie akcje udało Ci się zrealizować? A jakie są Twoje plany na rok 2020? Napisz w komentarzu i podziel się artykułem ze znajomymi!

 

Konrad Orzechowski

Wódz Szybkie Pióro

Zapisz się do newsletter!

Przetwarzanie...

Udało się!