Do czego przyda Ci się podcast w biznesie?
Produkowanie contentu ma wiele zalet. Np.:
- pokazywanie siebie jako eksperta w danej dziedzinie, któremu warto zaufać
- przekonywanie do siebie potencjalnych klientów
- zwiększanie liczby punktów styku odbiorcy z marką
- edukacja i zwiększanie świadomości
- pozycjonowanie strony internetowej
- możliwość zbierania leadów
- przemycanie w treściach swojej oferty
- jest to narzędzie PR
- możliwość rozmowy z ciekawymi ludźmi – ekspertami w swoich dziedzinach (posłuchaj odcinka podcastu “Złapani w sieć“, z gościnnym występem Szamana Marketingu – Największe grzechy marketingu)
I pewnie każdy twórca podcastu dopisałby tu jeszcze coś swojego. Skoro tu jesteś, to pewnie masz świadomość korzyści dla biznesu, które płyną z produkowania tego typu treści.
Jednak pamiętaj o jednym – nagrywanie podcastu to bieg długodystansowy. Nie od razu zacznie zbierać setki czy tysiące odbiorców. Można mu oczywiście w tym pomóc, ustawiając reklamę Google czy Facebook Ads, jednak raczej mówimy tu o organicznym, sukcesywnie rosnącym wzbudzaniu zainteresowania i rozbudowywaniu grupy odbiorców.
Jak wszystko inne – także podcast można robić lepiej lub gorzej. Zobacz, jak rozwijała się marka podcastu “Złapani w Sieć”, wspieranego przez marki MSERWIS.pl i Domeny.tv. Będzie to dla Ciebie źródło inspiracji i pewnych gotowych rozwiązań.
Jak zrobić podcast?
Tematyka podcastu
Na początku warto jest sprawdzić rynek podcastów w Polsce. Po to, żeby mieć świadomość tego, jakie tematy są chętnie śledzone oraz jaka konkurencja występuje już w sieci. Generalna zasada dobrych podcastów jest taka, żeby trafiać ze swoim podcastem do określonej niszy. Raczej nie sprawdzą się tu obszerne tematycznie “kobyły”, a raczej trafienie do wąskiej grupy odbiorców.
Dlaczego tak?
Bo, po pierwsze, stworzysz wokół swojego podcastu hermetyczną grupę osób zainteresowanych daną dziedziną, a po drugie, łatwiej przekujesz ich potem w klientów.
Spis najchętniej odtwarzanych podcastów znajdziesz na stronie Spreaker.com (przy okazji jest to narzędzie do dystrybucji podcastów, ale o tym za chwilę).
Przykładem takiego podcastu jest prowadzona przez Mikołaja Lecha “Prawna Ochrona Marki”. Autor tego podcastu tłumaczy zagadnienia związane z prawem w biznesie i odpowiada na pytania zadawane przez internautów.
Mikołaj Lech był także gościem podcastu “Złapani w Sieć”, gdzie rozmawiał z Marcinem Pieleszkiem o tym, ile można zyskać dzięki prawnej ochronie marki.
Skąd czerpać pomysły na tematy?
Powinieneś nagrywać podcast o tym, na czym się znasz, ale przy okazji trafiając w gusta odbiorców. Jak to zrobić? Pomogą Ci tutaj przeróżne narzędzia:
- wyszukiwarka Google – zacznij wpisywać temat i sprawdź, jakie wariacje na jego temat podpowie Google
- Answer the public – darmowe narzędzie pomagające wybrać temat dookoła wpisanej przez siebie frazy
- Planer słów kluczowych Google – kolejne bezpłatne narzędzie, które podpowie, jak dużo zapytań zbiera miesięcznie dana fraza i jakie inne frazy byłyby lepsze
- wszelkie płatne narzędzia SEO (Senuto, Semstorm itd.)
Narzędzia do nagrywania
Dźwięk
Do nagrania dźwięku najlepiej posłuży Ci narzędzie Audacity. Jest darmowe, możesz pobrać je na swój komputer i nagrywać poszczególne ścieżki, a potem je edytować, poprawiać czy przycinać. Instrukcje do Audacity z łatwością znajdziesz na YouTube czy blogach.
Wideo
Sam dźwięk będzie łatwiejszy w produkcji, jednak jeśli chcesz wzbogacić swoje nagranie o wideo (np. rozmowę z gościem), przyda Ci się np. narzędzie OBS Studio. Z gościem połączysz się np. za pomocą Google Meet, MS Teams czy StreamYard (wideo w wersji Full HD).
Narzędzia do edycji/montażu
Dźwięk
Podstawową edycję wykonasz w Audacity. Oprócz tego warto udoskonalić nagranie przy pomocy narzędzia online Auphonic. Oferuje ono każdego miesiąca 2 godziny darmowej obróbki, więc spokojnie starczy na godzinne odcinki co 2 tygodnie lub półgodzinne co tydzień. Narzędzie to poprawi jakość dźwięku, a także wyrównuje głośność między prowadzącym, a gościem.
Wideo
Wymieniony wyżej Auphonic poprawia także jakość dźwięku w plikach mp4. Jeśli zaś chodzi o efekty wideo, to oferowane są programy typu MAGIX Move Edit Pro.
Jingle
Warto do swojego podcastu dodać indywidualny dźwięk. O korzyściach audiobrandingu pisaliśmy już na swoim blogu. Na stronie AudioJungle za kilka dolarów kupisz prawa do nagrania, którego możesz używać w czołówce czy zakończeniu odcinka.
Narzędzia do publikacji
Dźwięk
W internecie dostępnych jest co najmniej kilka narzędzi do publikacji podcastów. Wśród tych bezpłatnych warto wspomnieć o Anchor, który za darmo daje możliwość dystrybucji podcastu na wszystkie najpopularniejsze platformy.
Płatnym (a więc dającym więcej możliwości) narzędziem jest wymieniony wcześniej Spreaker. Za 6 dolarów miesięcznie oferują archiwizację 100 godzin nagrań i można tam dokładnie opisywać odcinki (tagi, tytuł, opis) czy dzielić na time stampy – fragmenty, w których poruszana jest dana kwestia. Ułatwi to słuchaczowi odbiór, ponieważ rzadko zdarza się dziś, że podcasty słuchane są od deski do deski.
Wideo
Jeśli zdecydowałeś się na formę podcastu z wideo, to najlepszym miejscem do jego publikacji będzie YouTube.
Mikrofon do nagrywania
Najlepiej jest unikać mikrofonu wbudowanego do laptopa, jeśli chcemy cieszyć się najlepszą jakością podcastu. Nadadzą się tu zaś idealnie mikrofony krawatowe lub mikrofony dynamiczne, które pomagają uporać się z pogłosem.
Goście
Na początku warto szukać gości we własnym otoczeniu. Mogą to być pracownicy firmy specjalizujący się w danej dziedzinie, partnerzy biznesowi, a nawet klienci. Generalnie w fazie początkowej warto bazować na relacjach. Po to, żeby dopracować format, zaznajomić się z formą, jaką jest podcast i zebrać trochę publiczności. Kiedy to zrobisz, łatwiej będzie Ci zapraszać poważniejszych gości z zewnątrz.
Strona internetowa podcastu
Warto jest stworzyć osobną stronę dla swojego podcastu (ewentualnie jako zakładka do strony firmowej). Zobacz, jak jest to zrobione w przypadku “Złapani w sieć”.
Na stronie warto publikować ścieżkę dźwiękową podcastu, a także wideo z YouTube. Ma to dwie główne zalety – Google, jak wiadomo, lubi się z YouTube i winduje w wynikach wyszukiwania strony, na których znajdują się filmy stamtąd. Po drugie, jeśli ktoś odtworzy wideo na stronie, wyświetlenia zbiera zarówno ona, jak i Twój kanał YouTube.
Do osadzenia na stronie wideo czy podcastu posłużą Ci wtyczki do WordPressa – Gutenberg i Spreaker Shortcode.
Na stronie podcastu warto zamieścić także lead magnet – bezpłatny materiał możliwy do pobrania po zostawieniu adresu mailowego. Po połączeniu formularza z dowolnym narzędziem mailingowym budujesz sobie bazę leadów.
Strona podcastu może także promować Twoje usługi czy ogólnie rzecz biorąc firmę, która wspiera czy produkuje dany podcast. W końcu content jest jednym z narzędzi mających na celu zwiększanie sprzedaży poprzez promocję.
Artykuł powstał przy współpracy z Marcinem Pieleszkiem, współgospodarzem podcastu “Złapani w sieć“. Dla czytelników bloga balanGO Domeny.tv oraz MSERWIS.pl przygotowały specjalną ofertę promocyjną na narzędzia dla biznesu. Kliknij w link poniżej i sprawdź, co dla Ciebie przygotowali: