Czy warto posiadać strategię marketingową, kiedy prowadzisz swój biznes? Czym właściwie jest, z czego się składa i jak pomoże Ci zdobyć wiernych klientów?

Wielu przedsiębiorców nie zastanawia się długo nad tym, jaki jest cel ich działań. Wpadają na pomysł na biznes, zakładają firmę z nadzieją na jego rozwój i możliwość zarobienia… ale nic więcej. Nie zastanawiają się nad tym, jak ich firma będzie wyglądać za 5 lat ani jak komunikować się z odbiorcami teraz. Nie wiedzą, czym jest strategia marketingowa i nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo może im pomóc. 

Strategia marketingowa kluczem do sukcesu

Najbardziej ogólnym celem posiadania strategii marketingowej jest działanie w sposób zaplanowany. Nie zostawiaj wizerunku swojej marki przypadkowi, nastawiając się, że “co klienci o niej pomyślą, to już ich sprawa”. Kiedy masz dobry plan, możesz zaprojektować wiele rzeczy i zaprojektować odczucia konsumentów w styku z Twoją marką. To, w jaki sposób się do nich zwracasz, jakich kanałów komunikacji używasz, jakie ich doświadczenia projektujesz, rzutuje na to, jak jesteś przez nich odbierany. Chyba zgodzisz się, że lepiej wykreować taki swój wizerunek, jaki się chce?

Z czego składa się strategia marketingowa?

W zależności od tego, jakiej agencji zlecisz stworzenie strategii marketingowej, może to być bardziej lub mniej obszerna księga. Są jednak pewnego rodzaju kamienie milowe, które muszą znaleźć się w absolutnie każdej.

Jednym z nich jest niewątpliwie określenie grupy docelowej. Do kogo kierujesz swoje komunikaty? Jak się zwracasz? Czy bierzesz pod uwagę zainteresowania swoich odbiorców, cechy charakteru oraz wartości? W celu poznania swoich klientów przydatne będzie przeprowadzenie kilku analiz i zastosowanie narzędzi – np. według schematu DISC. Ta analiza dzieli klientów na dominujących, inspirujących, stałych i rozważnych. Kolejne oznaczenia mówią o tym, jakie są wartości dla poszczególnych typów. Znając je, lepiej dopasujesz przekaz. Szczegółowe rozpisanie analizy DISC z pewnością wkrótce pojawi się na blogu!

Grupa docelowa, jeśli chcemy znać ją konkretniej, musi posiadać personę, czyli przykładowego odbiorcę Twojej usługi. Tworząc ją, zwraca się uwagę na takie elementy, jak miejsce zamieszkania i dochody, potrzeby, które możesz zaspokoić czy obawy przed skorzystaniem z produktu.

Kolejnym z niezwykle ważnych rozdziałów jest archetyp marki. Jeśli nie wiesz, czym jest i jakie 12 archetypów wyróżniamy w marketingu, zapraszamy do jednego z naszych wcześniejszych wpisów:

Archetypy marki – jesteś władcą, czy kochankiem?

Dalej strategia marketingowa powinna opisywać rytuały, czyli sposób postępowania użytkownika w kontakcie z marką – przykładem jest instrukcja zjedzenia ciasteczka Oreo (przekręć, poliż, zamocz, zjedz). Rytuały niczym spoiwo przyklejają klienta do Twojej marki, zapuszczają korzenie w jego codzienności. Inny rozdział to doświadczenia klienta. Co dzieje się z nim, kiedy wejdzie na Twoją stronę internetową – znajdzie tam zwykłą ścianę tekstu, czy kreatywne, interesujące treści, które pociągną go dalej przez zakładki? Czy w trakcie oczekiwania na przesyłkę coś się wydarzy? Jak będzie musiał rozpakować paczkę? Warto to zaprojektować i sprawić, że kontakt z marką będzie przygodą, o której opowie znajomym.

Czy warto mieć strategią marketingową?

Strategia marketingowa składać się powinna jeszcze z wielu punktów. Będziemy je z pewnością opisywać tutaj na blogu, więc bądźcie czujni! Niech odpowiedzią na pytanie, czy warto mieć strategię, będzie świadomość tego, że mają ją wszystkie poważne, szanujące swoich pracowników i klientów, firmy. Projektują procesy, dzięki którym każdy nowy pracownik może postępować według procedury, działania stają się szybsze i bardziej zorganizowane, a klient ma do czynienia ze spójnie działającą firmą. Wyznaczenie punktu docelowego podróży Twojej marki pomoże Ci stworzyć wizerunek profesjonalisty, a zaprojektowanie drogi klienta przez Twoją działalność sprawi, że Ci zaufa, polubi Cię i stanie się chodzącą reklamą Twojego biznesu.

Strategię marketingową warto zlecić do napisania agencji, ponieważ pracujący tam ludzie wiedzą, jak powinna być zbudowana, mają świadomość potencjalnie występujących problemów, których da się uniknąć i wiedzą, na co zwrócić uwagę. Możesz też stworzyć strategię sam – jednak do tego potrzebujesz wiedzy. A czerpać możesz ją np. z tego bloga, na którym poruszane są ważne kwestie w kontekście promocji swojej marki lub słuchając ekspertów (jednym z miejsc, gdzie możesz ich znaleźć, jest kanał YouTube, na którym Szaman rozmawia z czołowymi przedstawicielami branży marketingowo-biznesowej. Dzielą się oni swoimi przemyśleniami i udzielają rad początkującym przedsiębiorcom lub takim, którzy chcieliby zacząć działać w bardziej zorganizowany sposób). O strategii marketingowej i poszczególnych jej rozdziałach pisze jeden z największych marketingowych ekspertów w Polsce – Paweł Tkaczyk, w swojej książce “Zakamarki Marki”. Jeśli przymierzasz się do samodzielnego tworzenia strategii dla siebie, jest to lektura, która Ci tę pracę ułatwi. 

Jednak, jak trafnie powiedział kiedyś Maciej Tesławski, żeby opisać las, musisz wyjść z lasu. Często bez złapania szerszej perspektywy utkniesz w pułapce własnych osądów i nie ocenisz swojej marki obiektywnie i właśnie tutaj przyda Ci się ktoś, kto pomoże Ci dokonać słusznej oceny, bez niepotrzebnych emocji czy uczuć.

Niedawno miało miejsce szkolenie Szamana, na którym uczestnicy poznali zasady tworzenia strategii marketingowej i dowiedzieli się, jak uczynić z klienta – wyznawcę marki.

Kilka zdjęć poniżej:

Strategia marketingowa - weekendowe warsztaty

Warsztaty z Szamanem z tworzenia strategii marketingowej

Warsztaty z Szamanem z tworzenia strategii marketingowej

 

Konrad Orzechowski

Wódz Szybkie Pióro

 

Chcesz być zawsze na bieżąco z informacjami o szkoleniach Szamana o marketingu, nowych porcjach wartościowej wiedzy o budowaniu marek? Zapisz się do Newslettera!

Zapisz się do newsletter!

Przetwarzanie...

Udało się!