3 lutego miało miejsce wydarzenie, które weszło do kanonu kultury Stanów Zjednoczonych i zadomowiło się w nim do takiego poziomu, że zostało okrzyknięte nieformalnym świętem narodowym Amerykanów. Wydarzenie to zgromadziło w 2011 roku przed telewizorami 111 milionów widzów, podczas którego odbywa się koncert największych gwiazd, a ceny reklam osiągają niewyobrażalne stawki. To wydarzenie to Super Bowl.
Rozgrywki futbolu amerykańskiego cieszą się za oceanem ogromną popularnością.
Ich finał, czyli mecz o mistrzostwo ligi NFL jest największym sportowym wydarzeniem roku. Przykłada się do niego ogromną wagę i kreuje otoczkę niemal święta narodowego. W tym roku mecz odbył się 3 lutego o 18:30, a w Polsce przypadł na godzinę 0:30 w nocy z niedzieli na poniedziałek. Zagrały w nim przeciwko sobie drużyny New England Patriots i Los Angeles Rams i był to już 53. Finał rozgrywek. Rangę tego wydarzenia w USA określają liczby, np.:
– 10 dolarów za godzinę i 100 dolarów podczas występu dla cheerleaderek
– 111 milionów – tyle widzów przyciągnął przed telewizory Super Bowl w 2011 roku
– 75 tysięcy – tyle widzów pomieści stadion Mercedes-Benz Stadium, na którym odbył się mecz
Ile kosztuje spot w przerwie Super Bowl?
I jeszcze jedna, bardzo ważna dla wszystkich firm, telewizji i agencji reklamowych kwota – ponad 5 milionów dolarów – tyle kosztuje 30-sekundowy spot reklamowy w trakcie przerwy w rozgrywkach. Z powodu ogromnej oglądalności tego wydarzenia koszt reklam przekracza wszystkie możliwe standardy. I kwota ta z roku na rok rośnie. Dla porównania w 2008 roku, podczas finału NFL, koszt spotu tej samej długości w telewizji Fox kosztował 2,7 milionów, a 2 lata później już 3 miliony. Dlatego dzień rozgrywek jest dla reklamodawców kolejnym powodem do świętowania. Do produkcji reklam angażuje się największe gwiazdy estrady, jak Michael Bubble, Backstreet Boys, czy raperka Cardi B. Już kilka dni przed dniem emisji można było obejrzeć zwiastun (sic!) reklam, emitowanych w czasie przerwy.
Jakie reklamy mogliśmy zobaczyć w tym roku?
Najbardziej kreatywne reklamy to m.in. HBO, która pokazała zwiastun nowego sezonu Gry o Tron i przy okazji przemyciła markę piwa Bud Light. Spot ten kosztował 9,4 mln dolarów. Inny ciekawy pomysł miała marka Skittles. Twórcy reklamy postanowili stworzyć musical, który wystawiono tylko raz. W spocie Microsofta widać chęć do działań CSR i prezentację specjalnego kontrolera, umożliwiającego grę na Xboxie osobom niepełnosprawnym – w reklamie wystąpiły dzieci z dysfunkcjami górnych kończyn. W reklamie NFL wystąpiło aż 44 sportowców, a Olay stworzyła spot w klimacie horroru, w którym występuje Sarah Michelle Gellar, znana z serialu „Buffy: postrach wampirów”. W reklamie Burger Kinga występuje natomiast jedzący Andy Warhol. Tylko. Wiele reklam było bardzo futurystycznych i przedstawiało wizję skomputeryzowanego świata. Wszystkie dostępne są do obejrzenia m.in. pod tym adresem.
Gdzie w Polsce?
W przerwie meczu odbył się też koncert gwiazd i w tym roku wystąpił na nim zespół Maroon 5, a także Travis Scott i Big Boi. Widowisko można było oglądać w Polsce tylko za pośrednictwem francuskiego kanału TF 1 i niemieckiego Pro 7. Dostępna też była transmisja internetowa na oficjalnym streamie ligi, jednak za taką przyjemność trzeba było zapłacić około 90 zł. Jednak było kilkanaście miejsc w Polsce, gdzie można było obejrzeć wielkie starcie Patriots z Rams. Były to puby m.in. w Poznaniu, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, czy Sopocie.
Czy popularność warta jest wszystkich pieniędzy?
Tak z pewnością uważają amerykańskie firmy, które te pieniądze mają i są w stanie wykupić sobie spot w trakcie trwania Super Bowl. Ich determinacja jest przestrogą dla wszystkich tych, którzy uparcie twierdzą, że reklamy na nich nie działają. Czy gdyby rzeczywiście tak było, korporacje zdecydowałyby się na wydawanie milionów dolarów na emisję? A może jednak są to pieniądze wyrzucone w błoto?
Jeżeli tak, to musi być to bardzo żyzne błoto, z którego są w stanie wyrosnąć owoce w postaci dochodów tych firm, które się reklamują i którym dalej, mimo upływu lat i pozornego zwiększenia świadomości ludzi na świecie, się to opłaca.
Artykuł się podobał? Jeśli tak, zostaw komentarz i udostępnij go.