W dzisiejszych czasach już chyba nikogo nie trzeba przekonywać do mediów społecznościowych. Jednostronna komunikacja dawno odeszła w niepamięć. Internet i jego możliwości całkowicie zmieniły zasady porozumiewania się przedsiębiorstw z ich klientami. Teraz każdy może wyrazić swoje zdanie, każdy może to przeczytać i zareagować, a Ty musisz być na to przygotowany – musisz umieć słuchać swoich klientów i wchodzić z nimi w bezpośrednie relacje. Prowadzenie działań marketingowych w Internecie wymaga solidnego planu i przemyślenia, dlatego koniecznie przeczytaj cykl artykułów o mediach społecznościowych – zaczynamy od Facebooka!

Facebook jest jednym z pierwszych portali, który przychodzi na myśl, gdy mowa o social mediach. Nie bez powodu –  według danych z 2017 roku serwis posiada około 2 miliardy użytkowników, natomiast codziennie korzysta z niego niemal 1,3 miliona ludzi na całym świecie.

Miejsce dla Twojego biznesu – fanpage

Z punktu widzenia przedsiębiorstw, jedną z najważniejszych funkcji Facebooka jest możliwość tworzenia fanpage’a. Wraz z założeniem konta tego typu firma zyskuje możliwość dwustronnej komunikacji ze swoimi klientami, a aktywizacja fanów ma spory wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Możliwe staje się publikowanie postów, na które społeczność może reagować – lajkować je, komentować czy też udostępniać znajomym. Możliwości, które oferuje Facebook są ogromne, ale szybki przepływ informacji, zwiększenie zasięgu i bezpośrednia komunikacja także mogą okazać się niebezpieczne dla Twojego biznesu. W końcu wszyscy mogą powiedzieć, co tylko chcą.

Na co musisz zwrócić szczególną uwagę?

W przypadku mediów społecznościowych bardzo ważne jest to, abyś stale monitorował co się dzieje i szybko na to reagował. Pamiętaj, że najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić w przypadku otrzymania jakiejś niepochlebnej opinii, jest usunięcie bądź zignorowanie jej. Negatywne reakcje to bardzo dobra okazja do tego, aby pozyskać nowych zwolenników! Słuchaj tego, co użytkownicy mają do powiedzenia, pokaż im, że jesteś i liczysz się z ich zdaniem. Zdecydowana większość negatywnych opinii w social mediach może zostać odwrócona tylko dlatego, że pokażesz swoje zainteresowanie. Milcząc nie zmienisz niczyich poglądów.

Rozmiar Facebooka także może być problemem – jak nie zaginąć w gąszczu informacji? Oczywiście, musisz się wyróżnić spośród innych. Treści, które publikujesz na fanpage’u Twojej firmy muszą przyciągać wzrok, muszą być atrakcyjne dla użytkowników, dobrze też kiedy są po prostu przydatne. Największe zaangażowanie wywołują z reguły materiały wideo, następne w kolejności są różnego rodzaju grafiki, najmniej angażujące i niezbyt atrakcyjne są natomiast teksty. Pamiętaj też o tym, aby oprawa wizualna była spójna – tak, aby użytkownicy patrząc na grafikę wiedzieli, że odnosi się do Twojej marki!

Jakie nowe narzędzia mogą okazać się przydatne?

W 2017 roku na Facebooku wprowadzono boty przydatne w kontakcie z klientami. Automatyczne, przygotowane uprzednio odpowiedzi, mogą poprawić kontakt z klientami i skrócić czas ich oczekiwania. Ważną nowością było także umożliwienie markom wyświetlania reklam na Messengerze. Pojawiło się także kilka usprawnień związanych z wideo: umieszczanie reklam w filmach, streaming bez potrzeby korzystania z dodatkowych narzędzi oraz możliwość przeglądania treści i oglądania wideo jednocześnie.

Podsumowując, przy obecnej popularności mediów społecznościowych po prostu nie możesz o nich zapomnieć. Z jednej strony dwukierunkowa komunikacja pozwala na lepsze poznanie potrzeb i oczekiwań klientów, a także na budowanie z nimi więzi, co może pozwolić na znaczne polepszenie wizerunku marki.  Z drugiej – taka komunikacja wymaga sporego wyczucia i, co bardzo ważne, refleksu.

Sprawdzaj regularnie bloga, ponieważ już niebawem pojawi się kolejny artykuł z cyklu „Po co Ci social media w biznesie?”. Polub i udostępnij ten wpis jeśli Ci się spodobał! Nie zapomnij o zostawieniu komentarza!