Każdy z nas jakąś ma. Ty ją masz, ma ją Twój sąsiad i ma ją kuzynka szwagra Twojej ciotki. O czym tutaj mowa? Mowa oczywiście o marce osobistej. To sposób, w jaki odbierają nas ludzie dookoła, skojarzenia jakie wywołujemy u innych i myśli, jakie krążą w ich głowach, gdy nas zobaczą. Wszyscy mamy marki osobiste, ale nie wszyscy potrafimy nimi zarządzać. A zarządzanie taką marką, czyli w gruncie rzeczy przejęcie kontroli nad tym, co myślą oraz mówią o nas inni, jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Jak w takim razie zbudować silną markę osobistą? Od czego zacząć i co robić dalej? Koniecznie przeczytaj artykuł!

Kilka słów na temat marek

Z czym kojarzy Ci się Apple albo Milka? Prawdopodobnie wszystko to, co teraz pomyślałeś o tych markach, zostało wcześniej zmyślnie przez kogoś zaprojektowane. Dobre marki opowiadają historie i same kreują to, co ma pomyśleć o nich klient, nie pozostawiając nic przypadkowi. Dzięki różnym sposobom komunikacji docierają do wybranych wcześniej grup docelowych.

A co z marką osobistą? Dokładnie to samo. Nieistotne, czy jesteś blogerem, przedsiębiorcą, czy też po prostu chcesz zostać ekspertem w danej dziedzinie. Przejęcie kontroli nad marką osobistą, to konkurowanie tym, co w Tobie najlepsze. Nie jest to ani prosta, ani szybka sprawa, ale z całą pewnością warta zachodu!

Jak w takim razie zacząć?

Zacznij od dobrego poznania siebie. W końcu tutaj to Ty jesteś „produktem”, który chcesz sprzedać i musisz wiedzieć o nim wszystko. Zastanów się nad tym jaki jesteś i jakimi wartościami kierujesz się na co dzień. Pomyśl o tym, jaki właściwie jest Twój cel, o tym, co chcesz osiągnąć i w czym jesteś dobry. Musisz znaleźć to, co jest w Tobie wyjątkowe, a potem przedstawić to innym.

Ważne jest również to, abyś nie szukał sam – dobrze jest spojrzeć na siebie z zupełnie innej perspektywy niż Twoja. Zapytaj rodzinę oraz znajomych o to, jaki jesteś i co wychodzi Ci dobrze, a co źle. Powiedz im też, że w tym przypadku mogą sobie darować dyplomację – tutaj zdecydowanie najważniejsza jest prawda!

Przeprowadź sobie analizę SWOT na swój temat. Ta metoda w przejrzysty sposób pokaże Ci, jakie są Twoje mocne i słabe strony, oraz jakie szanse i zagrożenia mogą pojawić się na Twojej drodze do sukcesu.

Skup się na tym, w czym jesteś dobry i do czego masz predyspozycje. Słuchaj więc tych, którzy Cię znają i dokładnie siebie przeanalizuj. Nie trać energii i czasu na coś, o czym nie masz pojęcia i doskonal umiejętności w tej dziedzinie, w której czujesz się najlepiej.

Wiesz już co nieco o sobie. Co dalej?

Poznaj swoją konkurencję. Analiza SWOT także tutaj może okazać się pomocna. Musisz wyróżnić się spośród innych, a więc najpierw musisz wiedzieć, kim oni właściwie są. Dzięki temu, będziesz w stanie odnaleźć swoje miejsce na rynku.

Pomyśl nad tym, do kogo właściwie kierujesz swój produkt lub usługę. Zastanów się, jakie potrzeby mają ci ludzie, na co są w stanie wydać swoje pieniądze i w czym właśnie Ty, ze swoją unikatową ofertą, możesz im pomóc.

Komunikuj się z ludźmi!

Przygotuj sobie elevator pitch, czyli krótką, konkretną i przekonującą prezentację swojej osoby. Przypomnij sobie to, w czym jesteś dobry. Pomyśli o tym, co powiedziała Ci rodzina i znajomi. A potem wymyśl tekst, który od początku zaintryguje słuchacza i nie lej wody.

Korzystaj z mediów społecznościowych, ponieważ obecnie są bardzo ważnym i popularnym medium. Warto mieć konta na takich portalach i pokazywać się tam z jak najlepszej strony. Krótko daj znać o tym, w czym możesz pomóc i jaka jest Twoja największa wartość. Dziel się także wiedzą, a klienci na pewno to docenią!

Co z Twoją marką osobistą? Wiesz już w czym jesteś dobry, a w czym niekoniecznie? Podziel się tym w komentarzu! Polub post i udostępnij go znajomym, jeśli był pomocny!