Co roku w Polsce odbywa się gala Effie - wręczanie nagród za kampanie reklamowe, ALE tylko te, które przełożyły się na realne wyniki sprzedażowe firm. Twórcy gali wierzą, że marketing wspiera sprzedaż i że da się połączyć kreatywne rozwiązania z policzalnymi wynikami. Zobacz najbardziej efektywne kampanie reklamowe 2020 i poznaj dzięki nim trendy w 2021 roku.
Najlepsze kampanie reklamowe 2020
W zeszłym roku na naszym blogu pojawił się wpis o kampaniach reklamowych 2019 nagrodzonych właśnie podczas Effie. Jest bardzo ciepło odbierany, dlatego w tym roku piszę jego kontynuację – najlepsze kampanie reklamowe 2020. Jednak jeśli jeszcze nie czytałeś poprzedniego, koniecznie tam zajrzyj i sprawdź, które trendy się sprawdziły!
Jak wspominałem, Effie Ewards nagrodziło najbardziej efektywne kampanie reklamowe 2020, także jest to plebiscyt nastawiony stricte na wyniki osiągnięte podczas kampanii. Podczas tegorocznego rozdania 5 firm wyróżniono szczególnie, przyznając im złote statuetki. To te marki i ich akcje przyniosły największe zyski, więc koniecznie je poznaj, żeby nie zostać w tyle z trendami i w 2021 roku planować kampanie jak najlepsi.
Działania długoterminowe i zmiana wizerunku na bardziej przyjazny – Żabka
Żabka to mały, ale naprawdę wielki sklep. Przynajmniej w ciągu ostatnich kilku lat, kiedy to zupełnie przekształciła swój wizerunek z “monopolowego” do przyjaznego, nowoczesnego sklepu z dobrze rozpisanym programem lojalnościowym, w którym Polacy coraz bardziej lubią robić zakupy. Żabki w większych miastach powstają jak grzyby po deszczu, co świadczy o nie tylko marketingowym, ale i biznesowym sukcesie marki. Ich spoty reklamowe są sympatyczne, a cała platforma komunikacyjna przejrzysta i skuteczna.
Wniosek: stwórz wizerunek swojej marki jako przyjaznej klientom. Takiej, do której chce się wracać. Postaw na programy lojalnościowe – przywiązuj do siebie klientów, którzy raz skorzystali już z usługi/kupili produkt. Niech zbierają punkty albo dostają rabaty/przypomnienia, mogą dołączyć do klubu albo jeszcze w inny sposób być docenieni za to, że są klientami.
Dawaj ludziom siłę w trudnym czasie – Huawei
Huawei zmagało się z poważnymi kryzysami wizerunkowymi – oskarżenia o podsłuchiwanie, wojna handlowa między Chinami a USA. Jednak, mimo że “to, co ważne, nie zawsze przychodzi łatwo”, jak głosi hasło kampanii, marka Huawei uczyniła niemożliwe możliwym i osiągnęła bardzo duży zysk w 2020 roku. A kampania reklamowa, która jej to umożliwiła, to ważna (zwłaszcza w obecnym czasie) akcja mówiąca o pokonywaniu trudności. O tym, że nie zawsze jest łatwo, ale że należy wierzyć w ludzi i nie poddawać się, wierząc w lepszą przyszłość.
Wniosek: Budowanie relacji z odbiorcami chyba nigdy nie było tak ważne. Jeśli należysz do szczęśliwców i nie straciłeś w kryzysie, pomóż innym, daj coś od siebie, wesprzyj walkę z trudnościami. Buduj relacje B2B, które zaowocują w przyszłości, a także wspieraj swoich klientów akcjami wizerunkowymi, które naprawdę coś znaczą. A jeśli masz na koncie kryzysy wizerunkowe, odważnie się do nich odwołuj i pokazuj, że teraz jesteś lepszy.
Spot ze świetnym przesłaniem i bardzo emocjonalną muzyką – to są najlepsze kampanie reklamowe 2020.
CSR i ochrona środowiska, żeby pozyskać młodych klientów – ING
Ekspertyzy światowych ekspertów zajmujących się środowiskiem są nieubłagane – stan naszej planety jest zły. Eksploatacja złóż, marnowanie wody, efekt cieplarniany i długa lista podobnych problemów – przed tym nie można już uciekać i każda marka, która chce dbać o swój długoterminowy wzrost i patrzy w przyszłość, powinna się do nich odnieść. Tak też zrobiło ING, które postawiło na kampanię nie typowo sprzedażową, a CSR (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu). Coraz więcej (zwłaszcza) młodych ludzi troszczy się o środowisko, przywiązuje większą, niż kiedyś, wagę do segregacji śmieci i działań zmierzających do poprawy obecnego stanu Ziemi.
Wniosek: Musisz mieć świadomość, że Twoja firma w jakiś sposób wpływa na środowisko. Bądź odpowiedzialny społecznie – respektuj pracowników, postaraj się zadbać o środowisko. A na pewno zapoznaj się z pojęciem CSR i realizuj tę strategię, jeśli chcesz stworzyć sobie dobrą reputację i zapewnić rozpoznawalność na długie lata. Nawet jeśli w krótkim terminie takie działania przyniosą zwiększenie wydatków.
Po raz kolejny relacje i po raz kolejny piwo – Tyskie
Kompania Piwowarska po raz kolejny wyszła naprzeciw oczekiwaniom klientów i zmierzyła się ze społeczno-kulturowym problemem budowania relacji. Kampania “Przejdźmy na Ty” nagradzana jest po raz kolejny, ale ten rok był dla marki przełomowy – po raz pierwszy od 2014 roku firma odnotowała wzrost equity. Jak pokazuje ten case, można należeć do mainstreamu, można odwoływać się do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zamiast kategoryzować się na małe rynki i mieć z tego zyski.
Wniosek: Buduj relacje ze swoimi odbiorcami. Od kilku lat panuje trend docierania do mniejszych, ale bardziej zwartych społeczności. Jednak, jak pokazuje Tyskie, ta zasada nie dotyczy wszystkich. Być może Twoja marka również posiada taki potencjał i zamiast dzielić grupy docelowe… zaczniesz je łączyć i rozszerzać?
Kampania Tyskie pokazuje też, że trzymanie się obranego przed laty archetypu prędzej czy później przyniesie efekty. Tyskie jest “Towarzyszem”. A jaki archetyp ma Twoja marka?
Employer Branding i wizerunek firmy odpowiedzialnej – McDonald’s
Choć w dobie rekordowo niskiego bezrobocia (przed pandemią) wydawać się to może niemożliwe, liczba aplikacji do pracy w McDonald’s zwiększyła się o 42%! Marka całkowicie zmieniła swoje postrzeganie jako pracodawca i zmniejszyła braki kadrowe. Jak wiadomo, to ludzie budują sukces firmy, więc wszelkie działania zmierzające do zachęcenia do siebie potencjalnych pracowników są korzystne. Pozwalają na większy wybór z grona ogłoszeń o pracę i zbudowanie sprawniej działającej, skutecznej firmy.
Wniosek: Postaw na ludzi. Stwórz w swojej firmie przyjazną atmosferę, dopasowaną do oczekiwań i potrzeb pracowników. Postaw na skuteczne zarządzanie i daj się poznać jako przyjazna firma, w której warto pracować.
Podsumowanie
Najlepsze kampanie reklamowe 2020 pokazują, jakie trendy panują na rynku. Warto jest obserwować coroczną galę Effie Awards, ponieważ nagradza ona nie tylko kreacje, a głównie efekty. Miej świadomość wpływu marketingu na działania sprzedażowe i wyniki finansowe firmy. Ucz się od najlepszych, płyń z prądem i inspiruj się nimi w planowaniu działań na 2021 rok.
Konrad Orzechowski
Wódz Szybkie Pióro