Ostatnio przeczytałem książkę, która zmieni Twój sposób myślenia o prowadzeniu firmy. Jeśli zawsze sądziłeś, że chodzi o to, co robi firma, czym może się pochwalić i za pomocą jakich środków reklamowych ma trafiać do odbiorców, to książka Model Story Brand uświadomi Ci, że się myliłeś i że istnieje lepszy sposób. Każda firma to opowieść, a Hollywood wcale nie jest tak daleko. A dzięki tej książce i zawartym w niej przykładom każdy może zostać storytellerem.

Model Story Brand – firma rodem z Hollywood

O wszystkim da się opowiedzieć ciekawie i nudno. Nawet kiedy jesteś lekarzem ratującym ludziom życie, możesz nie widzieć tego w takiej perspektywie i opowiadać o skalpelach czy protokołach wypełnianych podczas dyżurów. Z drugiej strony informatyk tworzący oprogramowania może powiedzieć, że upiększa internet. Model Story Brand uczy, jak opowiadać o swoim biznesie, żeby zaciekawić potencjalnego odbiorcę. Każdy rozdział kończy się zestawem pytań, na które musisz odpowiedzieć, żeby lepiej zrozumieć swój biznes i jego faktyczny wpływ na życie swojego odbiorcy. Nie mówi, jak do niego dotrzeć, a jak zaangażować go w działania swojej firmy, kiedy ten już wejdzie na stronę.

Dużo firm tworzy swoje oferty źle – zanudzają osobę czytającą masą niezrozumiałych specyfikacji, które, mimo że mogą być ważne, nie trafią do laika. Z tego powodu uniemożliwiają jakiekolwiek emocjonalne związanie się klienta z tą firmą. A właśnie o emocje tu chodzi – kupujemy od tych, którym ufamy, a ufamy tym, których lubimy (1 z 6 reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego to właśnie reguła lubienia).

Model Story Brand zawiera prostą instrukcję stworzenia opowieści o swojej firmie. Bazuje na motywach filmowych, które od lat przyciągają ludzi przed ekrany. Bo o firmie da się opowiedzieć tak fascynująco, jakby jej historia nadawała się na fabułę dobrego filmu. Wystarczy 7 elementów.

Kim jest bohater? 7 elementów opowieści

Model Story Brand to 7 etapów tworzenia opowieści. Jestem przekonany, że rozpoznasz ten schemat z ulubionego serialu czy filmu:

  1. Bohater, który czegoś pragnie
  2. napotyka problem, zanim uda mu się osiągnąć cel
  3. Gdy rozpacz bohatera sięga zenitu, do akcji wkracza przewodnik
  4. Dostarcza bohaterowi plan
  5. Oraz wzywa do działania
  6. które zapobiega katastrofie
  7. Historia kończy się sukcesem

Możemy tutaj dowolnie w roli bohatera wstawić Harry’ego Pottera, Katnis Everdeen czy Luke’a Skywalkera. Albo Twojego klienta. Bo pierwsza rzecz, którą musisz zrozumieć, to fakt, że bohaterem opowieści o Twojej firmie… nie jest Twoja firma. Zamiast stroszyć pióra, postaw w pierwszej linii Twojego klienta i patrz na świat z jego perspektywy. Nie jest ważne, co TY mu dasz. Ważne jest, co ON z tego dostanie i czy jemu się to przyda.

Dzięki takiemu przedstawieniu oferty idealnie trafisz w jego potrzeby, rozwiejesz jego obawy, wystraszysz go konsekwencjami (ale nie za bardzo), a następnie niczym rycerz na białym koniu poprawisz jego życie.

Geniusz tkwi w prostocie

Co jeszcze kryje w sobie książka Model Story Brand? Poza przepisem na opowieść i dokładnym wytłumaczeniem, co powinien zawierać każdy z elementów, jest krótką instrukcją prowadzenia biznesu. Od stworzenia strony internetowej, po pozyskiwanie dzięki niej klientów.

Główne przesłanie jest takie, żeby opowiedzieć o swojej firmie jak najprościej. Przedstawić ofertę w taki sposób, żeby bez zagłębiania się w nią, potencjalny klient po kilku sekundach wiedział, jaki problem rozwiązujesz i czy Twój produkt jest właśnie dla niego.

Donald Miller podaje 5 cech dobrej i generującej leady strony internetowej. Kiedy już ktoś wejdzie na Twoją stronę, Twoim zadaniem jest sprawienie, żeby nie wyszedł z niej bez pozostawienia swojego kontaktu albo bez zakupu.

Tylko dla biznesowych początkujących?

Model Story Brand to książka dla każdego właściciela firmy. Co prawda najlepiej sprawdzi się, kiedy dopiero zaczynasz swój biznes, ale kiedy masz już firmę jakiś czas, pomoże Ci wszystko uporządkować. Prawdopodobnie zmieni Twój sposób myślenia o niej, tak jak zmieniła mój. Jeśli zastosujesz się do zawartych w niej rad:

  • stworzysz dobrą ofertę
  • ułatwisz potencjalnemu klientowi zapoznanie się z nią
  • usprawnisz swoją stronę internetową
  • zdobędziesz więcej kontaktów do bazy
  • zaangażujesz odbiorcę i sprawisz, że Cię polubi
  • stworzysz samogenerujący się system poleceń

I przede wszystkim – zafascynujesz go. Polecamy książkę Donalda Millera – “Model Story Brand”, w balanGO już się z nią dogłębnie zapoznaliśmy i teraz pomagamy klientom na jej bazie tworzyć swoje oferty.

A może Ty masz problem z pozyskiwaniem nowych klientów? Czujesz, że oferujesz coś ekstra, a jednak duży odsetek osób odwiedzających Twoją stronę wychodzi z niej bez dokonania zakupu? Daj znać, a pomożemy Ci stworzyć opowieść o Twojej marce!

Możesz też… kupić i przeczytać książkę, najlepiej z pewnego źródła – strony wydawnictwa MTBiznes

 

Interesujesz się opowiadaniem i storytellingiem biznesowym (i nie tylko)? Koniecznie przeczytaj nasz wpis o tym, jak reklamy wykorzystują opowieści i jakie elementy trzeba zawszeć, żeby stworzyć swoją i zaangażować swoich klientów.

Storytelling w reklamie jako narzędzie marketingowe

 

Konrad Orzechowski

Wódz Szybkie Pióro

Zapisz się do newsletter!

Przetwarzanie...

Udało się!