Coraz więcej firm, które pragną się rozwijać i zdobywać nowych klientów, ją ma. Niektóre słusznie wykorzystują koronawirusa, żeby nadrobić zaległość jej nieposiadania. Strategie marketingowe to wyróżnik sprawnie działających, rozwijających się i silnych marek. Jednak są pewne błędy, które notorycznie są popełniane przy jej tworzeniu. O tym, jakie i jak ich unikać, przeczytasz w tym artykule. Chcesz przeczytać artykuł już dziś? Wejdź na grupę Marketing Tu i Teraz na Facebooku i poznaj tajne hasło...

Złe strategie marketingowe

Według badania Premium Consulting, w Polsce w 2019 roku strategię marketingową w formie spisanego pliku posiadało 24% ankietowanych firm. Ta liczba jest dla nas, strategów marki, całkiem satysfakcjonująca. Jednak na pytanie o to, ile z nich definiuje strategię jako pozycjonowanie marki, pozytywnie odpowiedziało… 3,6%. Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej, że strategie marketingowe dalej w Polsce traktowane są po macoszemu. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest z pewnością brak wiedzy o tym, czym taka strategia jest i jak stworzyć ją dobrze.

O tym, czym są strategie marketingowe i dlaczego niemal każda firma z chęcią rozwoju powinna takową mieć, pisaliśmy już na naszym blogu, w tym wpisie.

Strategia marketingowa – czy marka powinna ją mieć i dlaczego tak?

Jednak dziś nie o teorii, a o konkretnych pomyłkach. Firmy często popełniają podstawowe błędy, tworząc strategię marketingową dla swojej marki. Zebraliśmy je w 7 najważniejszych punktów. Jeśli prowadzisz swoją firmę, koniecznie zapoznaj się z nimi i popraw, jeśli dotyczą także Ciebie.

1. Brak celu

Wszystkie strategie marketingowe powinny zaczynać się od określenia celu. Prowadzenie firmy bez posiadania konkretnej wizji jest niczym wędrówka z mapą… ale bez określenia, gdzie chce się dojść. Może to być ciekawe przeżycie i być może gdzieś uda się dojść, jednak prawdopodobnie w większości przypadków będzie to błądzenie bez ładu i składu. A wcale tak być nie musi.

Podczas tworzenia strategii marketingowej warto wyznaczyć sobie wizję swojej marki za 5 lat. Jak to zrobić? Wyobrażasz sobie, gdzie chcesz się znajdować za 5 lat – czy będzie to firma bez Twojego udziału, która “prowadzi się” sama? Zatrudnia 300, czy może 10 pracowników? Jak bardzo jest rozpoznawalna, jakie wywołuje skojarzenia? Działa tylko w Polsce, czy za granicą też?

Ustal sobie cel, a następnie zaprojektuj etapy dojścia do niego w każdym kolejnym roku. Gdzie będziesz za rok, za 2, 3… Reszta strategii będzie więc trasą, która Cię do tego celu doprowadzi.

2. Brak analizy stanu wyjściowego firmy

Żeby wiedzieć, jak dojść do celu, trzeba wiedzieć, skąd się wyrusza. Na początku tworzenia strategii, kiedy określisz już swój cel, musisz zastanowić się, jaka jest Twoja pozycja startowa. Jeśli dopiero zakładasz swój biznes, startujesz jako tabula rasa i tworzysz wszystko od zera. Jeśli jednak prowadzisz już firmę, ale stwierdzisz, że potrzebna Ci strategia, czas na jej stworzenie i metodyczny rebranding.

W tym punkcie powinieneś dokonać audytu swoich obecnych działań, m.in.:

  • strona internetowa – czy jest przyjazna użytkownikom i wyszukiwarkom (istnieją darmowe narzędzia, takie jak Google Speed Insights, które pozwolą Ci zbadać szybkość działania strony i inne parametry)
  • media społecznościowe – liczba lajków, komentarzy, udostępnień, sposób prowadzenia komunikacji, estetyka
  • grupa docelowa – do kogo trafia Twój przekaz, a do kogo chciałbyś, żeby trafiał? (o tym w następnym punkcie)

Często jednak właściciele firm narażeni są na stronniczość i emocjonalne przywiązanie do swojej działalności, stąd lepiej zlecić wykonanie audytu firmie zewnętrznej.

3. Mało precyzyjna grupa docelowa

Często firmy tworzą swoją ofertę bez świadomości tego, do kogo chcą trafić. A to w prostej linii przekłada się na brak zaangażowania klientów. Bo co z tego, że randomowe osoby od czasu do czasu kupią Twój produkt? Strategia marketingowa pozwoli Ci trafić do najbardziej zaangażowanej grupy docelowej i zrobić to w sposób, który do niej przemówi (język korzyści, określenie potrzeb itd.).

Często grupa docelowa określana jest na zasadzie “mężczyźni i kobiety z miast, raczej w wieku 40-80”. A przecież co innego zadziała na 40-letniego właściciela firmy z Warszawy, a co innego na 80-emerytkę z Konina. Prowadząc biznes, powinieneś jasno określić, do kogo kierujesz swój produkt. Powinieneś się wypozycjonować na pewne wartości i skojarzenia. Dlatego, tworząc grupę docelową, warto jest przygotować personę (przykładowego odbiorcę produktu/usługi, konkretną postać z cechami charakteru i potrzebami), a także krzyż klienta, w którym ustalasz punkty styku klienta z marką (dzięki temu strategie marketingowe ułatwiają ustalanie kanałów komunikacji z klientami).

4. Brak analizy konkurencji

“A co się będę na innych oglądał, robię, jak mi się podoba!” – pomyślał Janusz, a 3 miesiące później miał tyle samo klientów, co w dzień otwarcia… Konkurencja może Ci bardzo pomóc w prowadzeniu firmy. To dzięki niej wiesz, jakie działania sprawdzają się u nich, a jakie nie. Te pierwsze możesz inteligentnie podpatrzeć i ulepszyć na swoją korzyść, a drugich unikać. Poza tym analiza konkurencji pozwoli Ci stwierdzić, jaka nisza rynkowa jest jeszcze niezagospodarowana.

Ponadto dowiesz się, kto jest faktycznym odbiorcą produktu/usługi, który sprzedajesz (lub podobnego) i jak do takich osób trafić. Dobrze wykonana analiza SWOT podpowie Ci, jakie elementy rynku zadziałają na Twoją korzyść. Niby każdy wszystko wie, ale jak przyjdzie do konkretów, to mądre firmy przygotowują obszerną analizę konkurencji przed rozpoczęciem działalności, rebrandingiem czy jakimikolwiek zmianami.

Trzymanie ręki na pulsie nie boli, a pozwoli uniknąć wielu błędów.

5. Krótkowzroczność

Ten punkt związany jest poniekąd z pierwszym – ustaleniem celu. Wiele firm myśli o swojej działalności na tu i teraz. Nie zastanawia się nad tym, czy przypadkiem za kilka lat nie zmieni branży i nie zacznie sprzedawać czegoś innego. Będą się wtedy wiązały z tym pewne komplikacje, jak skojarzenia zbudowane już z konkretnym obszarem prowadzenia działalności lub nieadekwatna do obecnej aktywności firmy nazwa (np. PizzaPortal, na którym kupisz… nie tylko pizzę).

Poza tym warto uświadomić sobie, że strategie marketingowe to dokumenty, które pomagają firmom rozwijać się w dłuższej perspektywie. Nie przyniosą efektów za miesiąc czy dwa, ale za kilka lat cierpliwi i konsekwentni biznesmeni zostaną nagrodzeni. Nie wierzysz? Poczytaj o przykładach firm, którym nikt nie wróżył sukcesu, a one konsekwentnie robiły swoje i wyszły na tym dobrze.

6. Nieokreślenie charakteru marki

Jaki archetyp ma Twoja marka? A jaką osobowość? Co składa się na Twoje ESP i USP? Jeśli słysząc powyższe pytania podniosłeś jedną z brwi i szerzej otworzyłeś oczy, to znaczy, że należysz do większości. Właściciele firm rzadko kiedy zastanawiają się, w jaki sposób będą się komunikować ze światem. Może ustalą sobie kanały (że Facebook i że strona internetowa) i że od czasu do czasu wrzucą mema… A chodzi o coś, co znajduje się głębiej.

Każda marka powinna mieć charakter. Nie napisałem “ma”, ponieważ większość z nich o to nie dba. Jeśli chcesz się wyróżnić i wyprzedzić konkurencję, ustal charakter swojej marki – może być ona bardziej humorystyczna, być może prestiżowa, może trafi do wszystkich, a być może tylko do wybranych. Może będzie się starała opiekować klientami, a może postanowi ich nauczać. Ewentualnie może też buntować się przeciwko istniejącym standardom.

Kiedy firmy są “jakieś”, znacznie łatwiej je zapamiętać, przypomnieć sobie w momencie podejmowania decyzji zakupowej czy opowiedzieć o niej znajomemu, który właśnie chce coś kupić.

Wspomniałem na początku tego punktu o archetypie. To on w pierwszej kolejności determinuje sposób komunikowania się marki ze światem. Na szczęście istnieje ułatwienie w postaci koła archetypów, dzięki któremu z łatwością określisz, który z 12 archetypów powinna kreować Twoja strategia marketingowa. Przeczytaj wpis o archetypach marki, dostępny tutaj:

Archetypy marki – dlaczego musisz o nich wiedzieć?

7. Brak strategii

To ostatni i najbardziej istotny błąd w kontekście strategii marketingowych. Znaczna liczba firm po prostu ich nie ma, nie dba o aktywny, ciągły rozwój, a raczej z doskoku planuje swoje działania. Jeśli nie chcesz należeć do tego grona i za parę lat dziękować sobie decyzji podjętej dzisiaj, zgłoś się do nas po strategię marketingową dla Twojej marki. Pomogliśmy już wielu firmom konsekwentnie rozwijać swój biznes – pomożemy i Tobie!

Napisz do nas na Facebooku lub na maila szaman@balango.pl

A jeśli artykuł Ci się spodobał i uważasz, że strategie marketingowe są istotnymi elementami prowadzenia firmy, podziel się swoją opinią w komentarzu! Zapisz się też na newsletter, żeby nie ominęły Cię żadne artykuły, a także historie o tym, jak pomagamy naszym klientom – być może znajdziesz w nich gotowe rozwiązania dla swoich kłopotów w firmie.

 

Wódz Szybkie Pióro

Konrad Orzechowski