Tworząc różnego rodzaju komunikaty reklamowe, ich twórca siada przed pustą kartką… i co dalej? Zakładając, że nie jest specjalistą ds. marketingu, nie wie, jak zaprojektować przekaz, który porwie tłum, co powinno być na początku, jak sprawić, żeby klient wykonał właśnie tę akcję, na jakiej mu zależy. I tu z pomocą “zwykłym śmiertelnikom”, przedsiębiorcom czy początkującym copywriterom przychodzi z pomocą model AIDA, z którego korzystają najlepsi.

Model AIDA – znaczenie skrótu

Model AIDA to nie hołd składany przez marketerów operze skomponowanej przez Verdiego. Aczkolwiek kto wie… Te 4 litery są akronimem powstałym od 4 słów, które definiują sposób tworzenia wszystkich komunikatów reklamowych. Jest ułatwieniem, dzięki któremu każdy może stworzyć treść według wzorca, który od lat gwarantuje skuteczność i odpowiednie przykucie uwagi odbiorcy. A potem przeniesienie tej uwagi na działanie – dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera, zapytanie o ofertę czy pobranie pliku.

AIDA, po rozszyfrowaniu, to Attention (zwrócenie uwagi), Interest (zainteresowanie), Desire (wzbudzenie pragnienia) i Action (wezwanie do działania).

Model AIDA

Każdy z elementów musi mieć odzwierciedlenie w tworzonym przez Ciebie tekście (i musi się znaleźć dokładnie w tej kolejności). Dzięki korzystaniu z modelu AIDA przeprowadzasz leada przez ścieżkę od poznania produktu do konwersji.

A (attention)

Jak często spotykasz się z komunikatami reklamowymi, zaczynającymi się od słów “Nasza firma zajmuje się…”, “Istniejemy na rynku od…”? To przykład ŹLE rozpoczętego przekazu. Na samym początku musisz sprawić, że ktoś w ogóle zatrzyma się, żeby Twoją reklamę zobaczyć do końca. Nie przyczynisz się do tego nic nie znaczącymi przechwałkami, a konkretem. Dowiedz się, czego potrzebują Twoi klienci i powiedz o tym na samym początku. Zatrzymaj ich uwagę, odnieś się do ich doświadczeń i oczekiwań, zamiast do swoich (“Jeśli tworzysz reklamę, ale nie wiesz, od czego zacząć, to miejsce jest dla Ciebie”; “Zmęczony pracą? Po 8 godzinach masz ochotę wyjść i nigdy nie wrócić?”). Możesz też przykuć uwagę odbiorcy poprzez niekonwencjonalny kształt reklamy, użycie rzucających się w oczy kolorów czy dźwięku.

I (interest)

Jeśli przykułeś uwagę odbiorcy, czas na wzbudzenie jego zainteresowania. Możesz tego dokonać np. poprzez wyrażenie jego problemu i zaproponowanie rozwiązania. Jak Twój produkt polepszy jego życie? Specjalnie nie piszę o tym, jak DZIAŁA Twój produkt, tylko skupiam się na tym, JAK POMOŻE ODBIORCY. To o nim ma być reklama. Przekaz musi być jasny i zrozumiały. Ma wprost oznajmiać, co zyska, jeśli zachowa się tak, jak chcesz (“Model AIDA pomógł już tysiącom copywriterów na świecie wzbudzać zainteresowanie odbiorców. Chcesz dołączyć do ich grona?”; “Rozwiązanie Twojego problemu niezadowolenia w pracy znajduje się bliżej, niż się spodziewasz”).

D (desire)

To moment, w którym leada podgrzewa się do czerwoności. Jeśli chcesz przeczytać więcej o procesie angażowania klienta, zajrzyj do wpisu o tym, jak zrobić stronę sprzedażową. Czego klient pragnie? Odwołaj się do jego głębokich potrzeb. Nie skupiaj się na tym, że chce kupić młotek, a raczej na tym, że chce wbić gwóźdź, na którym powiesi obrazek, dzięki któremu sąsiedzi będą mu zazdrościć. W realizacji tego elementu pomogą Ci wrogowie marki, opisani tutaj. (“Zdobądź wyznawców marki, którzy polecą Twój produkt dalej, a Ty wybijesz się ze swoim biznesem”; “Sprawimy, że z uśmiechem na ustach będziesz czekał na poniedziałkowy poranek”).

A (action)

W tym momencie potencjalny klient powinien być już mocno zainteresowany ofertą. Powinien wiedzieć, że warto skorzystać z Twojej usługi, bo naprawdę rozwiązujesz problemy, które go dotykają i jedyne, czego mu brakuje, to wezwanie do działania. Czego oczekujesz od niego? Ma pobrać plik? Zostawić swoje dane? Kupić? Wydaj mu krótkie polecenie i maksymalnie ułatw jego wykonanie poprzez możliwość kliknięcia w przycisk lub przekierowanie na stronę internetową z krótkim adresem.

Współczesne ulepszenie – S

Obecnie do podstawowego modelu AIDA często dodaje się jedną dodatkową literę. Jest to odpowiedź na zmianę potrzeb współczesnych klientów i zmianę modeli biznesowych, wychodzenia naprzeciw ich oczekiwaniom i głębokim potrzebom.

S (satisfaction – satysfakcja) – daj klientowi poczucie satysfakcji z dokonanego wyboru. Często ten etap ma miejsce już po zakupie, gdy utwierdzasz go w przekonaniu, że zrobił dobrze, np. poprzez danie gwarancji czy pokazanie, jak stosowane przez Ciebie rozwiązanie pozytywnie wpływa na świat i na jego codzienność. To także obsługa posprzedażowa, która, dobrze zaprojektowana, zwiększa wartość oferowanego produktu.

Gdzie wykorzystywać model AIDA?

Model AIDA możesz wykorzystać w każdym działaniu marketingowym, które ma na celu przyciągnięcie klienta. Najpierw przykuwasz jego uwagę, potem interesujesz swoim produktem, wywołujesz pragnienie posiadania, a na końcu wzywasz do działania.

  • Przykładowe miejsce wykorzystania to oczywiście spoty reklamowe. Na początku, zamiast logo marki, wprowadź od razu klienta w środek akcji (to samo tyczy się filmów na YouTube, gdzie przed intrem powinien się pojawić wstęp i wyjaśnienie, co będzie w filmiku).
  • Drugi przykład to posty na Facebooku. Jeśli chcesz, żeby zostały przeczytane do końca i wywołały zamierzony efekt, przeprowadź internautę przez drogę AIDA (jeszcze bardziej jest to istotne w postach sponsorowanych, gdzie płacisz Facebookowi za to, żeby użytkownik wykonał konkretne działanie). 
  • Dalej model AIDA wykorzystasz w kampanii mailingowej. A (attention) to będzie tytuł maila, dalej zainteresowanie treścią, wywołanie pragnienia na końcu i przycisk, który przeniesie odbiorcę wiadomości na Twoją stronę.
  • Model AIDA wykorzystuje się także przy tworzeniu kampanii teaserowych. To te kampanie, gdzie najpierw wiesza się np. przy ulicy plakat z hasłem, które jest kontrowersyjne, niewiele wyjaśnia, ale wzbudza zainteresowanie, a następnie, po jakimś czasie, zmienia się ten plakat na taki, który wyjaśnia, o co chodzi.

Model AIDA - teaser

Model AIDA - teaser

Chcesz więcej o kontrowersyjnych kampaniach reklamowych? Zajrzyj tutaj.

Komunikaty wykorzystujące model AIDA – przykłady

Przykład 1:

A:

Zastanawiałeś się kiedyś, jak to jest czuć całkowitą niezależność finansową i być spokojnym o swoją przyszłość? Nie, nie chodzi mi o napad na bank ani o zaufanie ZUS-owi.

I:

Chciałbym przekazać Ci wiedzę, dzięki której zbudujesz finansową niezależność w bezpieczny sposób. A wszystko to za sprawą skutecznego inwestowania w nieruchomości. Jeśli wiesz, jak robić to dobrze, zyskasz finansową wolność dla siebie i swojej rodziny.

D:

W ciągu jednej godziny dowiesz się, jak zwiększyć zyski i zmniejszyć koszty wynajmu

A:

Nie zastanawiaj się dłużej, liczba miejsc jest ograniczona. Zapisz się już teraz na webinar!

Zapisuję się!

Przykład 2:

A:

Czy wiesz, że od przekonania klientów do swojego pomysłu dzieli Cię jedna, dobra opowieść?

I:

Sukces w życiu i biznesie zależy od tego, jak opowiesz o swoim pomyśle. Naucz się mówić tak, żeby inni chcieli Cię słuchać. 

D:

Zmuś innych, przy pomocy Storytellingu, do pokochania Twojej historii i powiedzenia “kupuję”.

A:

Do zobaczenia na szkoleniu.

Przechodzę na stronę

Podsumowanie

Model AIDA to schemat opowiadania o produkcie czy usłudze. To droga, przez którą przeprowadzasz swojego klienta aż do zakupu. Ułatwia życie tym, którzy zaczynają swoją przygodę z pisaniem sprzedażowym. Pokazuje, jak zbudować przekaz, daje praktycznie gotowe wskazówki. Doświadczeni copywriterzy używają AIDY niemal zawsze. Więc jeśli chcesz pisać, jak profesjonalny copywriter, polub się z tym modelem!

A jeżeli nie masz czasu na pisanie treści sprzedażowych, zawsze możesz zlecić ten obowiązek agencji balanGO, która porwie Twoich klientów.

Jeśli spodobał Ci się artykuł i znasz kogoś, kto zajmuje się pisaniem, podziel się z nim wiedzą. A jeśli interesuje Cię temat copywritingu, przeczytaj nasz wpis o języku korzyści.

 

Konrad Orzechowski

Wódz Szybkie Pióro

Zapisz się do newsletter!

Przetwarzanie...

Udało się!